tisdag 18 februari 2014

Långpass över lappländska myrar

Två dimmiga veckor är till ända.
Så var vinterutbildningen äntligen över! Visst har det varit roligt, jag hade nästan lite separationsångest när det var dags att åka hem, men som de flesta gånger man varit på resande fot är det skönt att komma hem.




Mitt jobb bjuder mig på många härliga upplevelser och förutsättningarna för träning är oftast goda. Under övningar brukar det dock finnas begränsat med tid för annat än att jobba och sova. För mig är det inte görligt att jobba 12-16 timmar per dag och sedan försöka klämma in både träning och sömn på dygnets resterande timmar. Jag har provat flera gånger och resultatet blir alltid detsamma: Jag blir sjuk. Den här gången bestämde jag redan innan jag åkte upp att jag ska inte planera någon träning alls.  Blir det tillfälle för ett pass blir det bara bonus. Bonus är bra!

Det blev ett bonuspass - 15 minuter styrketräning. Övrig fysisk träning har varit i form av Vita Blixten - Försvarsmaktens vita träskidor. Det har blivit både långa och korta pass på dessa raketer! Under sista marschen var jag följebefäl till mina kadetter som skulle ta sig hem över myrsystemen. 14 km kan verka otroligt kort men med träskidor, tung utrustning och ett riktigt klabb-före tar det sina 12 timmar. Klockan 04:30 skidade vi in genom grinden till AJB (Arméns Jägarbataljon). Jag kan meddela att mina triathlon-ben var ganska möra, ungefär som efter ett distanspass på cykel i bergen. Ett bra träningspass helt enkelt!

Nu håller jag tummarna för att min plan fungerade så att jag får fortsätta vara frisk!


Om man inte vill skida själv kan
man tolka efter bandvagn!

1 kommentar:

  1. Håll dig frisk! Jag håller tummar och tår! Läs mitt senaste inlägg och låt det vara en bra påminnelse...

    SvaraRadera