lördag 9 maj 2015

Livet på en pinne

Det finns inte mycket jag kan klaga på i mitt liv just nu. Det mesta går som på räls och jag är allmänt nöjd! I dagarna har jag dessutom förmånen att vara på träningsläger med kollegor från hela landet. På F 7 i Såtenäs (ligger utanför Lidköping för den som inte vet) genomför vi just nu Försvarsmaktens bredd-träningsläger i löpning och triathlon. Ett gäng glada motionärer har samlats för att träna och prata träning, inte så tråkig tillvaro alltså. Jag och alla mina prylar har pallrat oss dit och ser till att träna hårt och ha det bra!

Triathlon+prylar=sant!

Under eftermiddagen idag körde vi duathlonintervaller, en hyfsat tuff träningsform som bli än mer tuff i sällskap av andra - då blir det nästan som tävling. 600 meter löpning, 3 km cykel och 1000 meter löpning, vila 4 minuter och sen på det igen. Västgötaslättens vindar gjorde sitt bästa för att vi skulle få slita på cykeln och det var kantvind eller motvind i stort sett hela varvet. Tack för det:) Efter tre varv var samtliga i gruppen ganska möra. Bra kört!!

Duathlonintervaller är grymt bra. Dels får man träna på växlingar, dels får man träna huvudet på att klara av smärta. Att växla snabbt kan vara avgörande, framför allt för den som tävlar på kortare distanser. Det kan handla om att komma med en bra klunga ut på cykeln eller att få en rygg att springa på under löpningen. Jag vet till exempel en som förlorade ett RM-guld med 18 sekunder och hen växlade 18 sekunder långsammare än vinnaren. Inga namn nämnda...

Att vara på träningsläger i Sydafrika är så klart bra mycket mer exotiskt än Såtenäs. Faktum är dock att det formligen är lite bättre här ur ett återhämtningsperspektiv. Här finns inte så många zebror, hajar eller vackra platser att titta på så återhämtningen blir i det närmaste optimal. Länge leve logementssängen! 



Men jag föredrar nog ändå att hälsa på pingvinerna efter cykelpasset. 
Istället för logementssängen!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar