torsdag 15 maj 2014

Djävulens påfund

I skrivande stund sitter jag någonstans mitt i den småländska skogen och är något frustrerad över att det inte finns någon 3G-täckning och att jag inte kommer åt internet för att ställa en egen-diagnos på mitt onda knä. 

Tursamt nog har jag min kompis Can (som kan nästan allt) på sms-avstånd och han har försäkrat mig om att det inte är något fel på mitt knä. Jag behöver bara rulla mer på min foamroller. Och stretcha bättre förmodligen.

Att jag inte rullar ens i närheten av så mycket som jag skulle behöva är inte så konstigt. Foamrollern är enligt mig djävulens påfund och ett sätt för massageterapeuten (som förmodligen kommer från samma ställe) att få mig att ha lika ont hemma som jag har på bänken… 

Jag vet att det är viktigt att ta hand om sina muskler. Mycket träning ger stela och korta muskler och de behöver hjälp för att återhämta optimalt och utvecklas på ett bra sätt. Nu närmar sig dessutom tävlingssäsongen och jag tränar både hårt och mycket. Det är nu den där rullen verkligen behövs för att undvika skador och hjälpa återhämtningen. Trots att jag vet allt detta har jag svårt att förmå mig att utsätta mig för den smärta rullen åsamkar mig. Men idag har jag rullat. Massor! 

Men varför är det så svårt att få till bra stretching? Obehaget som framkallas av diverse övningar är ju inte ens i närheten av vad rullen åstadkommer och det tar inte särskilt lång tid. Ibland är jag oerhört duktig på att stretcha men det är oftast i samband med att jag får någon liten känning i ett knä eller en fot. Då är jag noga, stretchar efter varje pass och gärna lite till. Så försvinner den begynnande skadan och jag fortsätter att vara noga. I typ två dagar till. Bra gjort, Elisabet!

I min analys av mitt eget beteende har jag insett att jag inte stretchar om jag inte gör det i direkt anslutning till passet. När jag tror att jag ska göra det ”sen” efter duschen eller efter lunchen, så blir det aldrig av. Jag har inte tålamod eller karaktär nog att göra det ”senare” - soffan är mycket mer lockande då. 


Eller så kan jag tänka att stretching och foam-roller är till för mesar som inte vågar ta smärtan hos massageterapeuten… 

För övrigt har veckan varit en riktig safari. Det finns många vilda djur i skogen, älgen är bara ett smakprov!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar