lördag 24 maj 2014

På tjänsteresa

De senaste veckornas resande har gjort att träningspusslet har varit lite extra avancerat. Det blir tidiga morgnar, halvstressiga luncher och uteblivna sociala aktiviteter med kollegorna. Dessutom har en del vilodagar fått sammanfalla med arbetsdagar eller resdagar, något som jag normalt försöker undvika. För mig är vilodagen inte bara för kroppen utan också för huvudet. Om jag inte är mentalt med i matchen så blir kroppen tröttare och det blir inte riktigt lika bra helt enkelt.

Oslo
Under veckan som gått har jag varit i Norge på NOKA med några av mina kadetter. NOKA står för Nordiskt Kadettmöte och hålls varje år mellan de fyra nordiska länderna. 40 kadetter från varje nation delas in i 4 multinationella lag som gör upp om segern i en turnering bestående av 5 olika idrotter. Dessutom genomförs föreläsningar och seminarier med ett aktuellt tema. I år har den teoretiska delen behandlat utträdet ur Afghanistan och de lärdomar man dragit under tiden på plats. En vecka som denna, fylld av idrott, intressanta föreläsningar och massor av nya människor är en av de många tillfällena där jag inser att jag har världens bästa jobb.



Här tävlas det i Military Team Sport och Biathlon. Under momentet MTS ska kadetterna lösa olika problem och uppgifter iförda C-skyddsdräkter och masker. Biathlon är stafettlöpning med handgranatskastning.

Eftersom vi skulle bo på Krigsskolen Linderud (i utkanten av Oslo) såg jag framför mig att det skulle bli riktigt bra träning under veckan. Skolan ligger inbäddad bland kanonfina motionsslingor och de har en egen(!) simhall. Och schemat såg ut att lämna goda möjligheter för i alla fall två pass om dagen utan att behöva gå upp klockan 5.

Dessvärre gick detta om intet då en eld tydligen bestämt sig för att flytta in i min hals under natten till tisdagen. Fawk... Istället för en vecka som i det närmaste skulle likna ett träningsläger blev det mer tid i sängen än vanligt eftersom jag tydligen var sjuk på riktigt och inte orkade med så mycket annat.

Men, nu är jag frisk (hoppas jag) igen och träningen har rullat igång. Slutet gott, allting gott. Och veckan var hur bra som helst ändå!

Oslofjorden visade sig från sin bästa sida

2 kommentarer:

  1. Grattis till ett jättefint och snabbt maratonlopp i lördags! Låg ett tag meter bakom dig och/eller jämsides men vek ner mig ett par minuter under andra halvan. Fick tiden 3.12.56. Du sprang som en klocka om man ser till dina mellantider. Din tid stämmer även mycket väl med din tid som du hade på Göteborgsvarvet (enligt McMillan). För min del lyckades jag puscha mig mer på Göteborgsvarvet (1.27.58). Jag var rädd att gå in i väggen i Stockholm (vilket hände under min första mara). Lycka till i framtiden! Sub-3 ligger inom räckhåll. Hälsn/Daniel H

    SvaraRadera
  2. Tackar! Ja, det blev nästan lite för jämnt=) Och det gick lite fortare än jag vågade hoppas på. Göteborgsvarvet var tungt som tusan tyckte jag, kroknade ordentligt på slutet. Sub-3 är målet och det känns inte helt orimligt även om det inte kommer att komma gratis!
    3:12 är inte fy skam, bra jobbat! Lycka till du med!!
    /Elisabet

    SvaraRadera