onsdag 13 augusti 2014

Äntligen dags för jobb!

Semestern är slut och det börjar bli dags att komma tillbaka till verkligheten. Eftersom jag råkar ha världens bästa jobb är det en riktigt mjukstart på terminen där det blir lite rundresor i Sverige med kadetterna. I slutet av den här veckan blir det dessutom avbrott för tävling - i tjänsten. På torsdag är det Försvarsmaktsmästerskap (FMM) i terränglöpning och på lördag avgörs FMM Halvmaraton i samband med Prinsens Minne i Halmstad.


Den "riktiga" tävlingssäsongen är slut för min del, vilket känns ganska skönt. I helgen avslutades Danske Invest Triathlon Series och jag lyckades skrapa ihop tillräckligt många poäng för att sluta på en tredjeplats. De få race som är kvar är bara till för att ha roligt och att samla erfarenhet. Jag kan aldrig lära mig så mycket på träning som jag kan på tävling. Dessutom blir kvalitén i träningen mycket bättre på tävling med nummerlapp än på någon slinga i skogen hemma. För mig behövs lite av varje för att jag ska utvecklas och tycka att det är roligt.

Serie-pallen i Malmö tillsammans med bästa speakern Börje

Träningsåret som gått har handlat mycket om att hitta balansen mellan träning, jobb och inte minst fritid. Under förra säsongens grundträning gick jag rakt i fällan och tränade för mycket med för mycket runt omkring mig med för lite återhämtning. I februari kom resultatet; en serie virusinfektioner som vägrade ge med sig. Jag höll krampaktigt kvar vid tävlingssäsongen och försökte träna och tävla på mellan infektionerna men tillslut var jag tvungen att inse att det inte skulle gå. Vila stod på schemat och i augusti kunde jag äntligen sätta igång med lätt men strukturerad träning!

Den här gången blev det ganska rätt. Jag har lyckats hålla mig näst intill frisk och skadefri hela året och det kan jag nog tacka återhämtningen för. Den har fått ta stor plats och det har varit nödvändigt. Med återhämtning menas inte bara vila och ligga på soffan, även om det också är skönt ibland. Det är lika viktigt att göra något helt annat och för mig har stallet blivit ett skönt avbrott i allt det seriösa.

Att "cykla" MTB är också ett skönt avbrott!
Jag har fått den stora förmånen att då och då få hjälpa till med motionen av Beridna Högvaktens hästar, vilket fått mig att komma ihåg hur roligt det är med ridning! Eftersom jag inte har några mål med ridningen är den helt kravlös och jag kan helt förlora mig i kontakten med djur och natur. Dessutom har jag hittat en ny bästis där, Ultimus, som inte så många verkar tycka om eftersom han är otroligt seg i ridhuset. Utomhus, när han inte har några krav på sig, är han dock väldigt pigg och glad. Ibland finns våra kravlösa äventyr på Instagram #RäddaUltimus


Finaste Ultimus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar