måndag 6 oktober 2014

Snart dags för maraton efter en maratonvecka på jobbet

Under förra veckan genomförde mina kadetter Kuben - utbildningens kraftprov. Under Kuben utsätts eleverna för både mental och fysisk stress då de under närmare en vecka skall gå långt, bära tungt och lösa olika typer av uppgifter samtidigt som de får minimalt med mat. Dessutom får de i princip ingen tid till sömn vilket påverkar den mentala kapaciteten negativt. Jag har haft den stora förmånen att följa min pluton och se dem ta sig an de utmaningar som serverats. För mig (och jag tror att många av kadetterna håller med mig) är övningen officersutbildningens höjdpunkt! Det är helt fantastiskt att se dem kämpa sig igenom en trötthet och matthet som få fått uppleva, samtidigt som de drar lärdomar och utvecklas som både individer och blivande chefer. Några av eleverna tog rejäla kliv framåt i sin personliga utveckling och övervann stora mentala hinder och jag är otroligt stolt över att få ha varit en liten del av detta.

Förflyttning mot Berga efter en lång natt på Utö



Som vanligt när jag är på övning med kadetterna rubbas även mina rutiner. Den här gången gick jag de flesta nattpassen och som bekant är det otroligt svårt att sova på dagen. Resultatet blev några timmar här, några timmar där och sedan något kort löppass inklämt mellan jobb och vila. Jag är den förste att erkänna att det tär på mig metalt att inte kunna träna som jag vill men samtidigt är det så roligt och utvecklande att delta i övningar, oavsett om det är som övad eller i övningsledningen. Mitt jobb har så många fördelar att det utan tvekan är värt att träningen blir lidande några veckor om året=)

På torsdag kommer en helt annan verklighet av mitt jobb. Jag åker till Eindhoven, Holland för att springa militärt VM i maraton. Faktum är att jag, oavsett hur det går, kommer att vara med och skriva ett litet stycke i historieboken om Sveriges deltagande i militära mästerskap i maraton - det är första gången som vi har ett fullt damlag! Ett lag består av tre löpare och i år har chefen lyckats skrapa fram tre tjejer som är kapabla att göra tillräckligt bra tider för att inte skämma ut sig och jag är en av dem.

Idag blev det genrep i samband med skolmästerskapet över 10 km löpning. Resultatet blev liiiite bättre än jag vågat hoppas på och ett nytt årsbästa var bara några sekunder bort. Nöjd, glad och något stel ska jag nu fira med lite dyr-nougat som inhandlades på chokladmässan i helgen. Fett och socker är det enda man behöver =) (Förlåt dästaste kollegan och kostrådgivaren Maria)

Resultatrapport från kommande söndags mara utlovas!

1 kommentar:

  1. Lycka till nu Hoppas det går bra oavsett fett och socker ;)

    SvaraRadera