torsdag 1 januari 2015

Första träningsdagen

Så är det nytt år. Och som bekant nya möjligheter. 2014 passerade snabbt och smärtfritt och jag är på det stora hela nöjd med året som gått, både vad gäller min idrott och livet i stort.

För att allt inte skulle bli för perfekt avslutade jag året med en två veckor lång förkylning som höll mig lugn hela julen. Idag är det årets första dag och jag har friskförklarat mig själv efter en och en halv karensdag. För att fira in den nya året och starta lite lugnt blev det ett styrkepass i det nyrenoverade gymmet på jobbet. Och så tog jag tag i min chins-ambition!





Min största rädsla är att sätta igång för tidigt efter sjukdom. Hur många gånger har jag inte varit för otålig och satt igång alldeles för tidigt? Som ett brev på posten (eller mail i inkorgen borde man kanska säga nuförtiden?) slår viruset tillbaka och så ligger man där i igen men täppt näsa och ont i halsen. Så hur ska man undvika det?

Jag försöker tänka så här:

1. Visst svinn får man räkna med.
   Ett inställt pass är ett förlorat pass, det går inte att träna ifatt. Sjuk=färre pass på året. När jag   planerar min träning räknar jag undantagslöst med ett visst svinn, jag kan med nästan 100-procentig säkerhet säga att 2-4 veckor kommer att gå förlorade på ett träningsår. Acceptera läget.

2. Det finns ingenting att vinna med att dra igång en dag för tidigt.
   En för tidig start kommer med största sannolikhet innebära återfall. Återfall betyder fler sjukdagar och fler inställda pass. I värsta fall kan det bli flera veckor till. Om jag väntar en dag eller två "för länge" betyder det i värsta fall 2-4 förlorade pass.

3. Karensdag!
   Jag tillämpar minst en karensdag. På karensdagen ska man vara helt frisk. Inte nästan frisk. Och det finns ingenting som heter "jag ska bara jogg lite lätt" på min karensdag. Max en promenad, ingen träning!

4. Det är hemskt skönt att inte behöva träna.
   Det är förstås misär att vara sjuk. Jag kommer däremot inte att bli frisk fortare för att jag går runt och surar eller känner mig stressad över att inte kunna träna. Njut av att slippa planera in träning, pussla med tiden och tvätta träningskläder jämt och ständigt. Ganska najs faktiskt!

5. Kroppen behöver vilan
   Är man sjuk eller skadad så är det av en anledning. Om inte kroppen får den vila den behöver kommer den att tvinga den till sig, antingen genom sjukdom eller med skador. Går det för långt finns risken att det tar lååååång tid att komma tillbaka. Kolla bara på min säsong 2013: 190 tränade timmar på ett år, bara för att jag inte lyssnade på kroppen.

Nu kan jag bara hoppas på att jag inte startat för tidigt den här gången. Än så länge känns kroppen som den ska =)

Gott nytt träningsår!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar